image002  LERF  JBN  fitvak-perfect

25 jaar martial art beoefenaar

Posted by: | Posted on: november 14, 2014

unnamed unnamed1

 

Willem Boender heeft tijdens een informele ceremonie in Badhust het certificaat uit handen van de Dhr. Aad de Hoog mogen ontvangen voor 25 jaar martial art beoefenaar waarvan 10 jaar zwarte band drager.



12 Redenen om aan krachttraining te doen

Posted by: | Posted on: december 23, 2009

discusbeeld_smallDe afgelopen jaren hebben heel wat onderzoeken laten zien dat krachttraining op een verantwoorde manier veel voordelen heeft voor de volksgezondheid en fitness. Op basis van actuele onderzoeksresultaten zijn we tot de volgende twaalf redenen gekomen waarom iedere volwassene aan krachttraining zou moeten doen.

VOORDEEL 1: SPIERVERLIES TEGENGAAN
Een volwassene die niet aan krachttraining doet, verliest iedere 10 jaar 5 tot 7 pond spieren. Regelmatige training verbetert wel onze cardiovasculaire fitness, maar het verhindert het verlies aan spierweefsel niet. Alleen door krachttraining behouden we onze spiermassa en kracht op middelbare leeftijd.

VOORDEEL 2: DE AFNAME VAN HET METABOLISME VERMIJDEN
Onderzoeken tonen aan dat de gemiddelde volwassene een afname van het metabolisme heeft van 2 tot 5 procent per 10 levensjaren. Omdat regelmatige training het verlies van spiermassa tegengaat, zorgt het ook dat het metabolisme op peil blijft.

VOORDEEL 3: VERMEERDERING VAN SPIERMASSA
Onderzoeken tonen aan dat een standaard krachttrainingsprogramma de spiermassa met ongeveer 3 pond kan vermeerderen gedurende een trainingsperiode van 8 weken. Dit geldt voor zowel mannen als vrouwen bij een krachttraining van 25 minuten, 3 dagen per week.

VOORDEEL 4: VERHOGING VAN HET METABOLISME
Onderzoeken laten zien dat 3 pond spiermassa het metabolisme verhoogt en onze dagelijkse calorieverbranding met 15 procent doet stijgen. In rust heeft een pond spieren per dag ongeveer 35 calorieën nodig om het weefsel te onderhouden; gedurende de training stijgt de energiebehoefte van de spier extreem. Volwassenen verbruiken daarom meer calorieën per dag en verbranden meer energie.

VOORDEEL 5: VERMINDERING VAN HET LICHAAMSVET
Volgens de onderzoeken stimuleert krachttraining het verlies (4 pond binnen 3 maanden). Zelfs wanneer de onderzoekspersonen 15 procent meer calorieën per dag nuttigen, daalt het vetpercentage. De oorzaak is een hoger calorieverbruik in rust.

VOORDEEL 6: VERHOGING VAN BOTDICHTHEID
Het effect van progressieve weerstandstraining op spier-en beenweefsel is gelijk. Dezelfde training stimuleert de verhoging van myoproteine, osteoproteine en mineralen. Osteoporose (botdegeneratie) wordt zo tegengewerkt.

VOORDEEL 7: VERHOGING VAN HET GLUCOSEMETABOLISME
Het is bewezen dat de glucoseopname met 23 procent toeneemt na vier maanden krachttraining. Omdat een slecht glucosemetabolisme wordt geassocieerd met de eerste symptomen van diabetes, is de verhoging van het glucosemetabolisme van groot belang bij volwassenen.

VOORDEEL 8: VERBETERING VAN DE DOORVOER DOOR HET MAAGDARMKANAAL
Een onderzoek laat zien dat er een verbetering van 56 procent optreedt in de doorvoer door het maagdarmkanaal na drie maanden krachttraining. Hierdoor daalt het risico op darmkanker.

VOORDEEL 9: VERLAGING VAN DE BLOEDDRUK
Het is bekend dat door krachttraining alleen de bloeddruk kan dalen. Maar de combinatie van krachttraining en aerobics is eveneens effectief om de bloeddruk te doen dalen.

VOORDEEL 10: VERBETERING VAN HET CHOLESTEROLGEHALTE
Hoewel voor de beoordeling van de effecten van krachttraining op het cholesterolgehalte nog verder onderzoek nodig is, laten twee onderzoeken al zien dat na enkele weken krachttraining het cholesterolgehalte al verbeterd is.

VOORDEEL 11: VERMINDERING VAN LAGE RUGPIJN
Jarenlang onderzoek aan de medische faculteit van de universiteit van Florida heeft aangetoond dat na 10 weken specifieke krachttraining voor de lage rug (lumbar spine muscles), de pijn bij patiënten met lage rugpijn minder wordt.

VOORDEEL 12: VERMINDERING VAN PIJN BIJ ARTRITIS
Volgens een recente editie van Tuft’s University Diet and Nutrition Letter, daalt de pijn bij osteoartritis en rheumatrische artritis door krachttraining. Dit is goed nieuws, omdat de meeste mensen die lijden aan artritis, krachttraining nodig hebben om hun spieren en beenweefsel te versterken.

Dit zijn 12 duidelijke redenen om aan krachttraining te doen. Het is belangrijk om te weten dat je jezelf door krachttraining beter voelt, je er beter uitziet en beter functioneert. Onthoudt dat onze spieren als een motor, chassis en schokdemper voor ons lichaam fungeren. Iedereen kan profiteren van een gezond samengesteld krachttrainingsprogramma.